Til filmens pris

Norske kirkeakademier og Tromsø kirkeakademi står bak utdelingen av Faith in Film-prisen. Prisen, et ikon fra Karmel kloster, ble delt ut på Tromsø internasjonale filmfestival 18. januar i år.

Juryen vurderte seks filmer på følgende grunnlag:

•​Filmen skal engasjere og stimulere til refleksjon, kritikk og ettertanke om religionens plass i menneskers liv og i samfunnet

•​Filmen skal gi innsikt i livssynsspørsmål eller åndelighet

•​Filmen skal være av høy kunstnerisk kvalitet.

I år var den internasjonale, økumeniske organisasjonen Interfilm for første gang representert i juryen. Norske kirkeakademier er medlem av denne organisasjonen. Interfilm presenterer seg på følgende måte på sin nettside:

INTERFILM er et internasjonalt nettverk for dialog mellom kirke og film. Det fremmer anerkjennelsen av filmens kunstneriske, åndelige og sosiale betydning i kirken og retter oppmerksomheten mot kirkens, teologiens og religionens relevans for film. INTERFILM ser utover lerretet.
INTERFILM arbeider i en økumenisk kontekst. På samme måte som film er en global uttrykks- og kommunikasjonsform, er INTERFILM forpliktet på økumenikk: en gjensidig forståelse på tvers av konfesjons-, kirke- og religionsgrenser. INTERFILM forener kirke og film, kulturer og religioner.

 

Bildet: Fra venstre: Aslaug Eidsvik (medieviter, adm.leder ved Perspektivet museum) og Carl Axel Reibo Gundersen, prosjektleder for Nordisk Ungdomsfilmfestival ved kulturhubenTvibit. T.h.: Mette Arnstad, nestleder i NKAs styre, skuespiller og førstelektor, representant for Interfilm i årets jury.

 

Når høsten kommer

Når høsten kommer (When Fall Is Coming) av François Ozon ble årets vinnerfilm. Spørsmål som forbrytelse, straff og forsoning står sentralt i filmen, skriver juryen i sin begrunnelse. Filmen får kinopremiere i disse dager.

– Denne filmen vil kunne danne grunnlag for gode samtaler om nåde og tilgivelse, for eksempel i regi av ditt kirkeakademi i samarbeid med den lokale kinoen, sier prisens koordinator Kjell Y. Riise. En utfordring er selvsagt at programmene for akademiene planlegges i god tid, og nå vil det nok kreve rask handling i ditt styre for å få til en samtale i kinosalen om denne filmen. På NKAs årsmøte 21.-23. mars må vi snakke sammen om disse utfordringene – da settes bruken av film i medlemsakademiene på dagsordenen, sier Riise.

 

Juryens begrunnelse

Juryen begrunner sitt valg av prisvinner slik:

Årets vinner tar for seg og reflekterer over tema som nåde og tilgivelse. Det er en helstøpt film med høy kvalitet i alle ledd. Vi presenteres for et vakkert fransk bondelandskap preget av høstfarger som danner rammen for en gripende og bittersøt skildring om alderdom, levd liv og uunngåelige konsekvenser av fortiden.  

Handlingen starter hverdagslig og tilsynelatende harmonisk, før den stadig øker i kompleksitet. Gjennom gradvis oppbygning av intensitet holder filmen oss fanget fra start til slutt.

Skuespillernes prestasjoner er særdeles sterke, og med et relativt lite persongalleri gir filmen rom for nærgående og dypt menneskelige skildringer av karakterene. De portretteres med omsorg i all sin ufullkommenhet, og hver enkelt av dem bærer en fortid som innhenter dem. Skuespillernes nærvær kombinert med en tett kameraføring gjør at man som publikum kommer tett på karakterenes følelser. En styrke ved manus er detaljene: de hverdagslige rutinene, personlige relasjonene og stedlige omgivelsene som totalt skaper en følelse av autensitet.

I løpet av handlingen blir et liv i tilsynelatende harmoni gjentatte ganger konfrontert med fortiden, noe som driver frem situasjoner der hovedkarakteren tvinges til å handle etter sin overbevisning. Handlingene er farget av hennes uuttalte motto «målet helliger midlet».

En av fortellingens fremste kvaliteter er evnen til å åpne for publikums fortolkninger av begrepene forbrytelse, straff og forsoning. Dette gjør det til en film som setter varige spor og inviterer til ettertanke.

Hva må man ofre for et å få et «vanlig» liv, når fortiden er alt annet enn enkel?

Kjære publikum, årets vinner av Faith in Film-prisen er When Fall is Coming av François Ozon.

Aslaug Eidsvik, Carl Axel Reibo Gundersen, Mette Arnstad (Interfilm-representant)

 

Årets pris: St. Mikael, malt av søster Victima.